finestral

Reflexions i documents

Wednesday, March 19, 2008

LA DONA ALS LLIBRES SAGRATS

M'han demanat textos bíblics i alcorànics sobre la inferioritat de la dona. N'he espigolat una primera remesa. Si cal n'oferiré més; no en falten, vatuadéu.
ALCORÀ. "Ellas tienen derechos equivalentes a sus obligaciones, conforme al uso, pero los hombres están un grado por encima de ellas" (Sura 2, aleya 228).
"Los hombres tienen autoridad sobre las mujeres en virtud de la preferencia que Dios ha dado a unos más que a otros. Amonestad a aquellas de quienes temáis que se rebelen, dejadlas en el lecho, pegadles" (Sura 3, aleya 34).
(Traducció castellana de Julio Cortés; no tinc l'Alcorà en català, per això poso tots els textos en castellà).
BIBLIA HEBREA. "De la mujer proviene el principio del pecado, y por su causa morimos todos" (Eclesiástico 25,23).
"Más vale la malicia de un hombre que la bondad de una mujer" (Eclesiástico 42,14).
"Más amarga que la muerte, la mujer; es una trampa, y su corazón una red" (Eclesiastés 7,26).
NUEVO TESTAMENTO.
"La mujer que escuche la enseñanza , quieta y con docilidad. A la mujer no le consiento enseñar ni imponerse a los hombres; le corresponde estar quieta, porque Dios formó primero a Adán, y luego a Eva. Además a Adán no lo engañaron, fue la mujer quien se dejó engañar y cometió el pecado; pero llegará a salvarse por la maternidad con tal que persevere con fe, amor y una vida santa y modesta" (I Timoteo 2,11-15).
"El hombre no debe cubrirse, siendo como es imagen y reflejo de Dios; la mujer, en cambio, es reflejo del hombre. Porque no procede el hombre de la mujer, sino la mujer del hombre; ni tampoco fue creado el hombre para la mujer, sino la mujer para el hombre. Por eso la mujer debe llevar en la cabeza una señal de sujeción, por los ángeles. Solo que en cristiano ni hay mujer sin el hombre, ni hombre sin la mujer, pues lo mismo que la mujer salió del hombre, también el hombre nace por la mujer, y todo viene de Dios" (I Corintios 11,3-12).
No som prou precisos, doncs, quan blasmem només l'islam per la seva actitud respecte a la dona. Hem de fer un sol paquet amb tots els llibres sagrats i consignar-los, en aquest aspecte, a les golfes de la història. L'enfrontament és: Occident modern versus llibres sagrats.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

josep, soc en lluís vidal, de mataró ràdio. justament aquesta setmana hem xerrat al nostre grupet del paper de la dona avui i veig molt encertada la teva reflexió final. esperem que el llarg camí que queda per recórrer en aquest camp s'acceleri perquè la societat ho necessita.
rep una cordial salutació.

12:53 PM  
Blogger Jaume de Marcos Andreu said...

És una posició fonamentalista mantenir la literalitat dels textes sagrats com a consigna per a l'acció. Si alguna aportació ha fet el liberalisme religiós dintre del Cristianisme, és la capacitat de reinterpretar, contextualitzar i superar les limitacions dels textes antics. Cal no només enfrontar-se als que encara defensen la literalitat, sinó evitar caure en l'error de signe contrari.

2:38 PM  

Post a Comment

<< Home